Ermeni kızı Mariyam ve Ozanyan'ın çeteleri
Mümin TOPÇU
Son seçimlerin hemen akabinde, bizim toplum içerisinde, sivri zekalı birisinin hazırladığı bir liste tekrar tekrar paylaşıldı, çoğumuz aynı bu listeye kendi sayfalarımızda yer verdik; ama daha sonra indirdik.
Bu, Meclise giren "Türk asıllı milletvekillerinin listesiydi".
Normaldir, insanımız sevincini ve gururunu paylaşmak arzusundadır.
Ama, listedeki bir anormallik hemen göze çarpıyordu.
Genç bir Emeni kızı olan Mariyam Sarkis Sakız'ı (Мариям Саркис Сакъз ) bizler nedense apar topar Türkleştirmiştik.
Ayrıca başka üç milletvekili de Türk asıllı değildi. Hadi onlar barem din kardeşimizdi.
Bilemiyorum, bariz bir hata mıydı, bir provokatif girişim miydi, yoksa içeriği boş bir güç gösterişiydi, bu hamle?
***

Ermenilerden söz açılmışken, okuyucuma bazı bilgi notları sunmadan edemiyorum.
Tarihimizin son 200 yılı Ermenilerin, Türklere ihanetleri ve düşmanlıkları ile doludur, hala bu haksız ve nedensiz düşmanlıkları devam etmektedir.
Bilindiği kadarı, Bulgaristan'ın yazılı tarihi, geçmişte cereyan eden bazı olayların gerçek şeklini yansıtmaz. Örnek olarak, Balkan Harbi esnasında, Kırcaali bölgesinde yaşanan trajik olayların bir kısmında Ermeni çetelerinin rolü olduğunu resmi tarih kitaplarında hiç okutulmaz.
1860’lardan itibaren Anadolu’da isyanlar çıkarmaya başlayan Ermeniler, Bulgaristan’da Taşnak örgütleriyle üslenmeye başladılar. Taşnak Örgütü, 1901 ile 1909 arasındaki 4 genel kurulunu Filibe, Sofya ve Varna’da yaptı.
Sultan Abdülhamit’e 1905’te yaptıkları suikastı Sofya’da planladılar.
1906’da Bulgar Askeri Akademisinden mezun olan Taşnaklı Ermeniler, Boris Sarafov’un yardımlarıyla Rila manastırı’nda kendi askeri eğitim akademisini kurdular. Bu okulun masraflarının büyük bir kısmını ABD üslendi.
8 Ekim 1912’de Balkan Savaşı başladı. Aynı gün, törenle yemin eden 273 kişilik Taşnak Ermeni bölüğü Bulgar ordusuna katıldı. 23 Ekim’de Sofya’dan cepheye hareket ettiler. Gönüllü Ermeni Birliği’nin başında Taşnak Komitecisi Antranik Ozanyan bulunmaktaydı.
Gönüllü Ermeni Birliği’nin, Osmanlı kuvvetleriyle ilk çarpışmaları 4 Kasım 1912’den başlayarak Mestanlı, Uzun Hamitler, Balkan Türesi ve Gümülcine bölgelerinde olmuştur.
Troçki, Sofya’da Ermeni Gönüllü Birliği’nden 20 kadar yaralıya rastlamış ve onlardan bilgi almıştı. Yaralılar, Troçki’ye sivil Türkleri boğazladıklarını itiraf etmişlerdi.
Osmanlı Devleti kayıtlarında: “Antranik Ozanyan ve çetesi Rumeli’nde, Edirne, Keşan, Malkara, Tekfurdağı (Tekirdağ)’ında biçare, aciz İslam kadın ve çocuklarını boğazlamakta, sıbyan ve aciz ihtiyarları camilere doldurarak diri diri yakmakta ve İslam mabetlerini kiliselere dönüştürmekteydi” yazılıdır.
Savaşta gösterdiği başarılarından dolayı, Antranik’e Bulgaristan Kralı Ferdinand emriyle Bulgar Ordusunda teğmen rütbesiyle 600 frank maaş bağlanmıştır.